Henriette Liljedahl anno 1804!

Haha, googlade mig själv, nåt man inte borde göra har jag hört, men jag tycker d kan vara lite spännande, för man hittar inte så ofta andra Henrietta Liljedahl.....
Hoppas iaf att jag inte delar denna "Henriette"s livsöde! (fast eftersom hon har ett e på slutet bådar det ju inget annat än olycka förstås) :)
"Ett exempel är Henriette Liljedahl, född 1804, som är fjortonårig konfirmand när hon börjar skriva och förargar sig över att hennes föräldrar så ofta säger ”gif herrn en kyss, min lilla flicka”: ”Nå, nå, sedan jag gått till H.H. nattvard måtte jag väl slippa detta ’lilla flicka’ och kyssarne med.” Hennes liv blir en tragedi av det stillsammare slaget: hon låter sig övertalas till ett äktenskap med en man hon inte älskar och hennes första, hett efterlängtade barn dör. Både efter bröllopet och efter barnets död upphör dagboken för en längre tid. Själv blir hon sjuklig, hennes man tvingar henne till en gynekologisk undersökning som hon upplever som starkt förödmjukande, så småningom glider hennes liv över i dämpad resignation."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0